Пређи на главни садржај

Razumijevanje za Mustafu Busuladžića






U centru balkanskih multietničkih tendencija ponovo nevolje. Stanovnici živopisne MZ Dobroševići su pokrenuli inicijativu da se osnovna škola u njihovom prigradskom naselju nazove po Mustafi Busuladžiću, islamističkom intelektualcu, Hrvatu po etničkom opredjeljenju i obnašatelju raznih kulturnih funkcija u Nezavisnoj državi Hrvatskoj, kao što je npr. direktor Hrvatskog krugovala u Rimu i docnije također uticajni oppinion maker u vrijeme procvata islamske misli, za mandata poznatog, nešto grubljeg redarstvenika Maksa Luburića. I ne samo to, Busuladžić je strijeljan, bez suda, kako se to voli naglasiti od strane "totalitarnog komunističkog režima", a islamistički krugovi su mu, uz ulicu u sarajevskoj Opštini Centar, posvetili i ilahiju "Ya Mustafa", čime je uzdignut na pijedastal kao mučenik i primjer svim vjernicima. Bez obzira što je bio kolaborator i smatrao za sasvim prirodno da je 10.000 njegovih sugrađana Jevreja "nestalo" iz čaršije, to jeste poubijano u koncentracionim logorima. Sve što je Mustafu brinulo je bilo to što je "židovski duh špekulacije" preživio i među Hrvatima muslimanima, pa se hvatao za glavu zašto je to tako.

U sveopštoj pometnji oko škole u Dobroševićima, javnosti je nekako promaklo da ulicu u sarajevskoj Opštini Centar ima i reisul-ulema Fehim Spaho, kojega zbog oduševljenja pri uspostavi NDH možemo slobodno nazvati i bošnjačkim "Stepincem".

"Svemogući Allah dž.š. koji vlada svijetom, izlio je na nas svoju veliku milost... Rodila se Nezavisna Država Hrvatska i otpočela svoj život... Zato smo se sastali danas u ovoj velebnoj džamiji, koja preko četiri stotine godina geda u događaje iz povijesti naše,d a u njoj zahvalimo Svemogućem na ostvarenju Nezavisne Države Hrvatske i da ga u najvećoj skrušenosti zamolimo da je do vijeka čuva. Osim toga želimo da Mu uputimo molbu da Poglavniku Dr. Anti Paveliću dade snage i života, da organizaciju države u potpunosti izvede i da joj dade oblik i sadržaj, koji će učiniti zadovoljnim njezine državljane. Prije nego što u tom smislu proučimo dovu, pozivam Vas da uzviknemo: Živjela Nezavisna Država Hrvatska! Živio Poglavnik Dr. Ante Pavelić", samo je dio iz njegovog nadahnutog govora.I na stranu sada što ulice u Sarajevu nose imena po Mladim muslimanima (integralni dio ustaške omladine), Ahmedu Muradbegoviću, Aliji Nametku, Muhamedu Hadžijahiću, Huseinu Đozi i mnogim drugim javnim djelatnicima u ustaškoj državi koje su zločesti i nehumani komunisti poštedjeli i čak postavili na značajne funkcije, a hrvatske fašističke biografije im temeljito oprane kako bi se uklopili u novobošnjačke fantazmagorije o hiljadugodišnjoj naciji. No, radi se o generalnoj tendenciji regionalne konzervativne desnice da stvori koliko-toliko "čistu" istoriozofiju svojih argumenata, a prema kojoj opskurne kolaboratorske ličnosti poput Alojzija Stepinca ili Milana Nedića dobijaju svoje počasno mjesto u "zbog čega je bilo bolje biti fašistički kolaborator nego komunista" verziji istorije. Ali avaj, mi živimo u svijetu u kojoj se takve percepije napajaju iz ogromnog rezervoara globalnog neuspijeha radikalne ljevice da stvori svijet bolji nego što je zatekla. Svijetu u kojem je iz njenih hiperzahtjeva formirano društvo "kraja istorije" u očajničkom pokušaju da pronađe u čemu je bila greška. Doduše, na Balkanu dolazi do ponajgorih manifestacija ovoga fenomena, u kojem kolaboratori za čiju se smrt ne bi izvinjavala ni jedna kapitalistička nacija koja drži do sebe, postaju sveci i mučenici, nastradali od zlokobnih antifašista.

Svijet u kojem, pored niza relativizatorskih bljuvotina, zaista stoji jedna opaska "Mustafobranitelja". A to je: Da li je Mustafa Busuladžić, kao i njemu slični kulturnjačko-klerikalni podupirači fašizma ipak zaslužio šansu da se politički izmijeni? Da li bi je mogao imati da je živio u svijetu u kojem je moguće u mladosti prijetiti ubijanjem stotina pripadnika određene etničke grupe, a onda ipak dobiti šansu za karijeru uglednog evropskog političara, kao što je to slučaj sa aktuelnim premijerom Srbije Aleksandrom Vučićem?

Razmotrimo sljedeći scenarij iz paralelnog univerzuma. Draža Mihailović u tom univerzumu nije utoliko nesposoban organizator otpora koji bi da malo bude ustanik, malo etnički čistač, a malo kolaborator, a da onda sve to pokuša poništiti kada je kasno da mu bilo ko vjeruje. Puč Vokić-Lorković u NDH je uspio. Vlast preuzimaju HSS-ovci, a Hrvatska sama kažnjava ustaše i sklapa sporazum sa Mihailovićem protiv komunista. Nadiranjem Crvene armije i dogovorom saveznika, Kraljevina Jugoslavija se ponovo uspsotavlja, a iz tekovina HSS-ovog puča, JuVO-a i komunističkog NOB-a proističu jake lijeve i desne političke opcije.

Muslimani dobijaju vjersku autonomiju. Mustafa Busuladžić u tom svemiru nije strijeljan. Štoviše, izlazi mu se u susret, te dobija značajan položaj u kulturnom životu Sarajeva. Piše članke protiv komunističke opasnosti, viđen je u beogradskim i zagrebačkim desničarskim krugovima. Komunisti na čelu sa Titom i Đilasom sve više jačaju i postaju politička snaga ravna kompartijama Italije i Francuske. Nastupa 1968. Nove generacije su bijesne na nacističku i kolaboratorsku prošlost svojih roditelja. Djeca Mustafe Busuladžića su među demonstrantima. Čitaju javno pismo svome ocu u kojem ga pdosjećaju na njegove pronacističke brljuvotine i pitaju ga zbog čega je učestvovao u masovnom ubistvu 10.000 sarajevskih Jevreja? U jednom scenariju, Mustafa Busuladžić postaje pokajnik. U najgledanijem terminu JRT-a, on plače i kaje se za sve, moli nove generacije za oprost. Kleči pred spomen obilježjem ubijenim sarajevskim jevrejima. U drugom scenariju ostaje rigidni desničar. Umire ogorčen i napušten. Spominju ga još samo najzagriženiji mračnjaci poput Džemaludina Latića. Po njemu se ne zove ništa. U trećem scenariju, najmanje vjerovatnom, s obzirom na skromne intelektualne kapacitete, Busuladžiću se, kao i Martinu Hajdigeru dopušta da njegova prošlost nacističkog sipatizera bude prešutana radi značaja koji ima u globalnim znanstvenim krugovima.

Stvarnost je ipak drugačija drugačija. Živimo u društvu kojem je stanje svijesti oblikovano ne toliko ratom koji je većinu ostavio letargičnom prema zamisli drugačijeg i boljeg svijeta, već "njegovim dugoročnim posljedicama", od kojih je najbitnija da je "mir strašniji nego rat". U našem miru, nakom kraha svijeta potpunog trijumfa ljevice, svaka od zajednica se - sasvim prirodno - poziva na demokratsko pravo da svoju stvarnost kreira kako želi, odnosno onako kako joj zbori njena kolektivna trauma i vampirski sloj političara koji je eksploatišu i ujedno kroz nju tumače razloge svoje vladavine. U tom svijetu, Busuladžić kao strijeljani nacista, kojem, u vihoru retorzija, nije data šansa za pokajanjem, u nedostatku i nemogućnosti stvarnih postaje heroj tužne male proksi subnacije. U cijeloj priči o Busuladžiću, međutim, najtragičniji likovi nisu ni žitelji Dobroševića ni oni koji su za ime naciste kojem nije pružena šansa digli ruku u Kantonalnoj skupštini. Mnogo su tragičniji oni koji su se nad tim snebivali, kritikovali i upozorovali na užas Mustafizma, neovisno o časnosti vlastitih namjera. Jer u okvirima malih proksi subnacija nije moguće pronaći heroje, a pogotovo omeđu onima koji misle da će ponavljanjem evropointegracijskih floskula u opasnost dovesti primordijalnost iz kojeg mustafizam proističe. Za alternativu nema vremena, a ni para, a najveće varalice su oni koji tvrde da ga ima, tako što će se u okvirima mustafizma koji se pretvarao da to nije, a kompletna ideja nezavisne BiH, nije ništa drugo do mustafizam koji se pretarao da to nije, iznaći neko rješenje za bolje sutra.







Коментари

Популарни постови са овог блога

Šta je značilo Bošnjak, šta vlah, a šta Srbin u Bosni ranoga XIX. vijeka?

Nedavno mi je "dopao do laptopa" putopis Matije Mažuranića Pogled u Bosnu: ili kratak put u onu krajinu, učinjen 1839-40 . Mažuranć, inače, najmlađi brat potonjeg hrvatskog bana Ivana Mažuranića, samostalno je putovao po Bosni, te zabilježio, za modernu nauku o etničkim i konfesionalnim identitetima i njihovom ispreplitanju, vrlo zanimljive podatke. Tako on bilježi sljedeće identitetske označiteljske i samooznačiteljske pojmove u širokoj narodnoj upotrebi u Bosni, kao što su "Bošnjak", "Turčin", "Osmanlia", "Vlah", "Šijak", "Šokac, "Švabo", "Moskov" i "Srbin". Jako dobro objašnjenje odnosa većine tih identiteta daje nam sljedeći citat: U Bosni se Krstjani nesmilu zvati Bošnjaci : kad se  reče Bošnjaci: onda Muhamedovci samo sebe razumiu, a  Krstjani su samo raja Bošnjačka, a drugčie Vlasi, Bošnjaci  i Osmanlie, prem da su Muhamedovci i jedan i drugi,  opet se mrze strašno kao pr

Krsna slava u srednjovjekovnoj Bosni i Srbiji

1. Sveti Grigorije Nazijanski, zaštitnik vladarske kuće Kotromanića Jedna od najpoznatijih invokacija bosanskog srednjovjekovlja jeste ona iz povelje bana Stjepana II Kotromanića (14. vijek), knezu Grguru Stjepaniću koja glasi: вɑ ʜмє ω т ць ʜ сʜɴь ʜ свєтʜ дχ̅ɑ̅ ɑʒɑ свєтʜ гρьгƔρ ь ɑ ʒовомь Бɑɴь стʜпɑɴь по мʜʌостʜ Божʜωʜ гɴ̅ь̅ всʜмь ʒємʌьмь Босьɴьсκʜмь ʜ соʌьсκʜмь ʜ Ɣсρьсκʜмь ʜ доɴʜмь κρьємь ʜ χмьсκʜє ʒємʌʜ гд̅ɴ̅. ( Thalloczy IV, GZM, XVIII/1906, 406-407) Njena posebna zanimljivost je u tome što ban Stjepan naziva najprije “svetim Grgurom”, a tek “zovom” ban Stjepan. Pokojni Dubravko Lovrenović u ovakvoj invokaciji, nije sagledavao samo činjenicu da je sveti Grgur, odnosno Grigorije Nazijanski bio zaštitnik vladarskog doma Kotromanića, odnosno krsno ime/slava ove porodice, već i vladarsku ideologiju, prema kojoj je bosanski ban, zapravo sveti Grgur na zemlji. To jeste da se radi o sličnoj ideologiji iz Hilandarske povelje Stefana Prvovjenčanog (13.vijek) , prema kojoj “у по

Temeljni bošnjački mitovi (I dio)

1. Bosna u ranom srednjem vijeku nije imala nikakve veze sa Srbijom Omiljena mantra bošnjačkih nacionalista i koja je preko petparačke, kao i žute štampe postala javno mnijenje jeste da je Bosna najstarija južnoslovenska država, da nikada u svojoj istoriji nije imala nikakve veze sa Srbijom i, štoviše, da je takva intepretacija bosanske istorije isključivo plod velikosrpskih političkih aspiracija . Ovaj argument bi još imao nekog smisla da je među bosanskim muslimanima sačuvano bilo kakvo izborno predanje o sredjovjekovnoj državi, ili da je proučavanje bosanskoga srednjeg vijeka, posebno u prošlosti, imalo ikakvg naročitog interesovanja među obrazovanijem slojem Bošnjaka. Da apsurdnost ove tvrdnje bude veća, o bosanskoj istoriji ne bismo znali ništa bez dokumenta sačuvanih u dubrovačkom, zadarskom, splitskom i venecijanskom arhivu, a koje su objavljivali gotovo isključivo srpski i hrvatski istoričari, koji su, uostalom, napisali i ogromnu većinu naučne historiografije o srednjevj